Sausio 22 d., Vilniuje buvo pristatytas naujas Lietuvos aludarių gildijos surengtas socialinis eksperimentas, kurio tikslas - išsiaiškinti kaip Lietuvos gyventojai reaguoja į neblaivų asmenį, ketinantį sėsti už vairo. 2014 m. lapkričio mėn. bendrovės „Spinter tyrimai“ atlikto tyrimo metu buvo išsiaiškinta, kad 9 iš 10 respondentų aktyviai reaguotų į girtą vairuotoją. Socialinis eksperimentas parodė, jog iš 323 dalyvių tik 16% reakcijų buvo aktyvios. Ką darė likę 84%? Stebėjo.
Daugiausia pilietiško sąmoningumo apraiškų fiksuota degalinėje (27%), mažiausiai – kavinių/ barų zonoje (9%). Aktyviausiai reagavo senjorai (25% vyresnių nei 64 metai), pasyviausi – jaunimas (7% jaunų žmonių iki 24 metų). Į kito potencialiai neblaivaus vairuotojo veiksmus dažniau linkę reaguoti patys vairuotojai (23%), pėstieji tai daro dvigubai rečiau (12%).
„Ar susimąstome, kaip pasielgtume patys, kai šalia mūsų nepažįstamas, tačiau akivaizdžiai išgėręs vairuotojas sėda už vairo? Mieste, dieną, visai šalia mūsų. Toks ir buvo eksperimento tikslas. Deja, tyrimų rezultatai rodo visuomenės abejingumą“, – teigia tyrimą inicijavęs Saulius Galadauskas, Lietuvos aludarių gildijos vadovas.
Socialinis eksperimentas vykdytas 2014 m. lapkričio 10-15 dienomis šalies sostinėje ir provincijoje, šešiose skirtingose vietose (Vilniaus miesto centras, šalia prekybos centro, populiarioje pramogų barų vietoje, tipiškame gyvenamajame mikrorajone, degalinės teritorijoje, provincijos miesto centre). Eksperimento metu akivaizdžiai išgėręs žmogus (aktorius) siekia sėsti už vairo ir nuvažiuoti savo automobiliu.
„Eksperimento metu buvo naudotas stebėjimo metodas. Tyrėjas stebėjo aktoriaus kuriamą situaciją ir žmonių reakcijas fiksavo iš dalies formalizuotame klausimyne. Buvo stebimos tiek pačios reakcijos, jų tipai, tiek pačių reaguojančiųjų bendrieji socialiniai demografiniai duomenys. Iš viso užfiksuotos 323 reakcijos“, – komentuoja visuomenės nuomonės ir rinkos tyrimų bendrovės „Spinter tyrimai“ vadovas Ignas Zokas.
Ketinimuose – herojai
Prieš vykdant socialinį eksperimentą bendrovė „Spinter tyrimai“ 2014 m. lapkritį atliko reprezentatyvų Lietuvos gyventojų tyrimą, kuriuo siekė išsiaiškinti, kokią savo reakciją prognozuoja respondentai, jei išvystų nepažįstamąjį, galimai apsvaigusį nuo alkoholio ir ketinantį vairuoti.
Dauguma respondentų laikosi nuostatos, kad išvydę nepažįstamąjį, galimai apsvaigusį ir ketinantį vairuoti, imtųsi aktyvių veiksmų: 54% skambintų policijai, 42% bandytų atkalbėti vairuoti. Beveik ketvirtadalis (23%) užsirašytų valstybinius numerius, 13% bandytų vairuotoją sustabdyti jėga. Pasyvią savo reakciją deklaruoja minimali respondentų dalis – tik po 7% paminėjo, kad situaciją filmuotų ir (ar) apskritai nereaguotų.
Ženklins savanoriškai
„Matyti, jog nuostatos ir realybė neatitinka – negalime likti abejingi. Todėl aktyviai vykdysime socialines akcijas, skatinančias nevairuoti išgėrus ir netoleruoti girtų vairuotojų, – teigia S. Galadauskas. – Taip pat savanoriškai ženklinsime visų Lietuvos aludarių gildijos narių alaus etiketes grafiniu ženklu, raginančiu nevairuoti išgėrus. Tikime tokio žymėjimo veiksmingumu, ir kad jis taps papildoma paskata susimąstyti ir nesėsti prie vairo išgėrus pačiam bei sulaikyti tai darantį kitą asmenį“.
Ženklo pavyzdys:
Socialinio eksperimento video galite peržiūrėti ČIA.